2008-11-19

I lurarna nu

Jag har gjort mitt första inköp av musik på iTunes. Jag har köpt en del appar till min iPhone redan, men nu har jag tagit steget till musiken. Det blev As In Rebekkamarias senaste släpp: Queen of France.

En mycket trevlig samling låtar, även om det finns en viss ojämnhet. Jag är enkel att tillfredsställa när det gäller elektronisk, vokal musik. Men As In Rebekkamaria har något extra. Jag gillar skarpt den koola kontrasten mellan sångerskans nästan eteriska sångröst och de skruvade, knorrande, brutala syntljuden och trummorna.

Jag gillar också hur musiken ofta påminner om Kate Bushs musik. Ta exempelvis titelspåret, Queen of France, som doftar Kate Bush-tribut in extremis. Men, mina musikaliska referenser är ju lite begränsade. De som känner mig vet att jag jämför allt med antingen Kate Bush eller The Clash. So sue me.

Inga kommentarer: