2006-08-16

Sf och psykologi

I min tentamen i klinisk psykologi på termin 7 på psykologprogrammet (alltså i våras) bedömer och föreslår jag en behandling för Fred/Bob i Dicks A Scanner Darkly. Tentamensuppgiften vi fick var att välja en fiktiv person (litterär eller från en film) med tydliga psykologiska problem. Uppdraget var sedan att göra en bedömning av personens hälsa och föreslå två olika förslag på behandling. Min tentamen blev enligt examinatorn "bäst i klassen" och det kändes förstås kul!

Tentan var en så kallad hemtenta. Vi fick ut uppgiften i god tid före inlämningsdatum och kunde leta "offer" och fundera över diagnos i lugn och ro. Ganska tidigt bestämde jag mig för att välja någon person från en sf-bok, men jag visste inte riktigt vem. Jag kände att jag ville han en figur med en hyfsat "verklig" problematik. En sjuk dator eller nedlusat metanät skulle inte ha varit så kul att skriva om (i alla fall inte när meningen är att jag skall lära mig lite mer om de problem jag kan förvänta mig att stöta på i min kliniska verksamhet).

Till ett av LSFF:s bokbokmöten under våren var det just dags att läsa A Scanner Darkly. Jag var inställd att delta i det mötet och läste booken med ett kritiskt öga. Dessvärre kom jag inte iväg på bokbokmötet. Jag blev inte heller särskilt upphetsad av boken om sanningen skall fram. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig men boken passade inte mig då jag läste den i alla fall.

En sak som A Scanner Darkly erbjöd var i alla fall en psykiskt sjuk person: Bob/Fred. Jag vet inte om det är en allmän läsarreaktion men jag kände i alla fall stort medlidande med Bob/Fred boken igenom. Han är verkligen ett vrak... ett utnyttjat vrak dessutom. Som du kan läsa i artikeln valde jag att ta fasta på att hans vanföreställningar berodde på Substans D-missbruket. Jag vet att det finns andra tolkningar runt om på nätet med andra mer spektakulära diagnoser, men de kändes inte riktigt trovärdiga boken.

Jag är mycket nöjd med resultatet, inte bara för att jag fick sådan trevlig reaktion från min examinator men också för att jag redan vid inlämnadet var tillfredsställd. Detta var den första tenta jag lämnat in i god tid och dessutom med en inre övertygelse om att jag presterat väl.

Tentan finns i sin helhet här borta. Jag tänker inte be om ursäkt för psycholingot, det är en del av tentauppgiften att använda korrekt terminologi...

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: